Polacy coraz chętniej sięgają po whisky. Sprzedaż tego
trunku rośnie najszybciej spośród wszystkich alkoholi.
Według firmy badawczej AC Nielsen cały polski rynek alkoholu
jest wart około 20 mld złotych. Między czerwcem 2006 r. a majem 2007 r. urósł aż o
15 proc. Zdecydowanymi liderami są piwo i wódka, które mają blisko 90 proc.
udziałów w dynamicznie rozwijającym się rynku. Trzecie w zestawieniu wino z 6 proc. udziałem jest już daleko
z tyłu.
Jeszcze mniej bo zaledwie 1,3 proc. udziałów ma whisky. Ale
to właśnie ten segment rynku rozwija się zdecydowanie najszybciej. Co roku
Polacy wypijają o ok. 25-30 proc. whisky więcej. Kiedyś whisky była luksusem dla nielicznych. Dziś jak wynika z badań
przeprowadzonych przez Centrum Badań Marketingowych Indicator 7,1 proc.
Polaków, pijących alkohol od czasu do czasu, sięga po szklaneczkę
szkockiej whisky, bourbona lub irlandzkiej whiskey. Między
październikiem2005 r. a
wrześniem 2006 r. nad Wisłą sprzedano 2 mln 666 tys. litrów „wódki na
myszach”.
Unia tnie akcyzę
Dynamiczny rozwój rynku whisky rozpoczął się mniej więcej cztery lata
temu. Przełomowym momentem jeżeli chodzi o popularność whisky w Polsce było
wejście Polski do UE i związane z tym obniżenie
stawek akcyzy na importowany alkohol.
"Kluczowym okazał się rok 2004, w którym whiskey Jack Daniel's zanotowała wzrost sprzedaży o 43 proc." - mówi Magdalena Wąsikowska z agencji Liberty Group, obsługującej firmę Brown Forman dystrybutora marki Jack Daniel's.
Efektem zniesienia barier celnych dla wielu importowanych produktów było obniżenie średniej ceny tych produktów. Przed wejściem do UE wysokie cła obowiązywały między innymi na takie kategorie alkoholi mocnych jak wódki importowane, whisky, koniaki, brandy, gin, wermuty czy likiery. Po obniżce cen stały się one bardziej dostępne dla polskiego konsumenta, dzięki czemu ich udziały w rynku zaczęły znacznie rosnąć" - tłumaczy Paweł Sobalak, Grant's Brand Manager w firmie CEDC dystrybuującej w Polsce m.in. takie marki whisky jak: Grant's i Glenfiddich.
Według Szkockiego Stowarzyszenia Producentów Whisky eksport tego trunku do Polski wzrósł w 2006 r. o 42 proc., do 10 mln funtów, czyli prawie 60 mln zł.
Szkocka w pubie i z hipermarketu
"Kluczowym okazał się rok 2004, w którym whiskey Jack Daniel's zanotowała wzrost sprzedaży o 43 proc." - mówi Magdalena Wąsikowska z agencji Liberty Group, obsługującej firmę Brown Forman dystrybutora marki Jack Daniel's.
Efektem zniesienia barier celnych dla wielu importowanych produktów było obniżenie średniej ceny tych produktów. Przed wejściem do UE wysokie cła obowiązywały między innymi na takie kategorie alkoholi mocnych jak wódki importowane, whisky, koniaki, brandy, gin, wermuty czy likiery. Po obniżce cen stały się one bardziej dostępne dla polskiego konsumenta, dzięki czemu ich udziały w rynku zaczęły znacznie rosnąć" - tłumaczy Paweł Sobalak, Grant's Brand Manager w firmie CEDC dystrybuującej w Polsce m.in. takie marki whisky jak: Grant's i Glenfiddich.
Według Szkockiego Stowarzyszenia Producentów Whisky eksport tego trunku do Polski wzrósł w 2006 r. o 42 proc., do 10 mln funtów, czyli prawie 60 mln zł.
Szkocka w pubie i z hipermarketu
Jak wynika z badań AC Nielsen spośród około 115 tysięcy polskich sklepów z alkoholem, w co trzecim możemy kupić przynajmniej jedną markę whisky. To o kilka tysięcy więcej niż dwa lata temu.
Praktycznie co druga butelka whisky kupowana jest w hipermarkecie. Zdecydowanie najpopularniejsza pojemność to 0,7 l. Tyle whisky mieszczą trzy spośród czterech sprzedanych butelek. 12 proc. to butelki półlitrowe, a 10 proc. butelki o pojemności 1 litra.
Dystrybutorzy najpopularniejszych marek starają się skusić klientów opakowaniami promocyjnymi. Najczęściej do podstawowego produktu dodawane są szklanki z logotypami marek whisky. Ale zdarzają się też takie gadżety jak: szklane szachy (Chivas Regal), pokrowiec na garnitur (Jameson) czy małe promocyjne butelki z whisky (Johnnie Walker).
Jednak to nie sklepy są największym kanałem sprzedaży whisky. "Badania pokazują, że konsumpcja whisky w lokalach jest zdecydowanie większa niż w pozostałych kanałach sprzedaży. W klubach, pubach i restauracjach promocje opierają się na animacjach z hostessami oraz organizacji dedykowanych imprez i koncertów" - mówi Paweł Sobalak.
Jaś Wędrowniczek na topie
Najpopularniejszą whisky w Polsce Johnnie Walker Red Label, która według różnych badań ma ok. 35 proc. udziałów w sprzedaży. 60 proc. polskich amatorów whisky deklaruje, że najchętniej sięga właśnie po popularnego Jasia Wędrowniczka.
Za plecami lidera czają się amerykańska Jack Daniel’s Whisky i szkocki Ballantine’s. Obie marki mają po ok. 15 proc. udziałów w rynku. Kilkuprocentowe udziały w rynku mają: Grant’s, Black&White i polski produkt Dark Whisky.
Wśród marek premium – droższe trunki – prym wiodą takie marki jak: Johnnie Walker Black Label, Chivas Regal, Ballantine’s Gold Seal oraz whiskey amerykańskie, takie jak Jack Daniel’s oraz burbony (Jim Beam).
Które whisky cieszą się uznaniem Polaków? Jak wynika z badań CBM Indicator 60 proc. Polaków poleciłoby swoim znajomym whisky Johnnie Walker. Co czwarty konsument whisky poleciłby Jack'a Daniels'a, a 16 proc. ankietowanych rekomendowałoby whisky Black& White.
Wódka nie ma się czego bać
Pomimo tak dynamicznego wzrostu sprzedaży i rosnącej popularności trunku dystrybutorzy whisky nie mają złudzeń. W Polsce pozycja wódki jako lidera rynku mocnych alkoholi jest niezagrożona.
"Whiskey nie dorówna popularnością wódce, głównie z powodu ceny oraz odmiennej grupy docelowej konsumentów. W Polsce tradycja picia wódki jest bardzo stara, podczas gdy whiskey zaczęła być popularna wśród szerszego grona konsumentów zaledwie kilka lat temu. Jeszcze 15 lat temu whiskey była rarytasem, przywożonym z zagranicy, gdzie kosztowała dużo w porównaniu do polskich zarobków" - mówi Magdalena Wąsikowska.
Kto lubi whisky?
Z badań CBM Indicator wyłania się też obraz statystycznego amatora whisky. To mężczyzna - do picia whisky przyznaje się 10 proc. badanych panów; między 36 a 50 rokiem życia; z dużego miasta - 11 proc. Polaków z miejscowości liczących więcej niż 200 tys. mieszkańców; z wyższym wykształceniem, który prowadzi własną działalność gospodarczą lub zajmuje stanowisko menedżerskie i zarabia co najmniej 3000 zł.
Najczęściej spożywane marki whisky |
||
Lp. | Marka | Częstotliwość (w%)N=55 |
1. | Johnnie Walker | 60,0 |
2. | Ballantines | 25,5 |
3. | Jack Daniel`s | 25,5 |
4. | Grant`s | 9,1 |
5. | Seven Crown | 7,3 |
6. | Williams | 7,3 |
7. | Black&White Whisky | 7,2 |
8. | Dark Whisky | 5,4 |
9. | Jameson Whisky | 5,4 |
10. | Jim Beam | 5,4 |
11. | Chivas Regal | 3,6 |
12. | Teacher`s | 3,6 |
13. | Cutty Sark Whisky | 1,8 |
14. | J&B Rare Scotch Whisky | 1,8 |
15. | Passport Scotch | 1,8 |
16. | White Horse Whisky | 1,0 |
źródło: CBM Indicator
WHISKY, WHISKEY i BOURBON
Wbrew pozorom
ojczyzną whisky jest Irlandia. Ale największym producentem trunku jest
oczywiście Szkocja. Whisky szkocka od irlandzkiej różni się nie tylko pisownią
(whisky – Szkocja, whiskey – Irlandia), ale też sposobem wytwarzania. Whiskey
irlandzka (np. : Jameson, Bushmills, Tullamore Dew) jest destylowana
trzykrotnie, a szkocka dwukrotnie. Whisky z Wysp Brytyjskich leżakują w
beczkach używanych wcześniej do przechowywania m.in.: bourbona, sherry lub
porto.
Pochodzące z USA whiskey i bourbony to destylaty powstałe na
bazie zbóż, przede wszystkim kukurydzy. W odróżnieniu od trunków z Europy leżakują
w świeżych beczkach dębowych. Wśród liczących się producentów whisky należy wymienić
jeszcze: Kanadę i Japonię.
NAJMOCNIEJSZA WHISKY ŚWIATA
W 2006 r. szkocka gorzelnia Bruichladdich uruchomiła produkcję najmocniejszej whisky na świecie. 92-proc. trunek wytwarzany jest według XVII-wiecznej receptury. Będzie można ją kupić dopiero za dziewięć lat - tyle będzie leżakować w dębowych beczkach.