Inflacja w marcu 2015

Już dziewieć miesięcy utrzymuje się deflacja w Polsce. Najwięcej potaniały usługi transportowe.  

W marcu 2015 roku ceny towarów i usług konsumpcyjnych były o 0,2% wyższe niż w miesiącu poprzedzającym.
Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie wyższe ceny w zakresie transportu (o 1,9%), a także odzieży i obuwia (o 0,8%).
W marcu br. ceny żywności obniżyły się w porównaniu z poprzednim miesiącem o 0,1%. Najbardziej potaniała mąka (o 1,2%), oleje i tłuszcze (o 0,9%) oraz warzywa (o 0,8%). Obniżono ceny mleka (o 0,3%), mięsa wołowego (o 0,2%), wędlin, pieczywa oraz serów i twarogów (po 0,1%). Nie uległy zmianie ceny mięsa wieprzowego, ryb i owoców morza, jaj, ryżu i napojów bezalkoholowych Podrożał cukier (o 2,3%), owoce (o 1,5%), mięso cielęce (o 0,5%), makarony i produkty, kawa (o 0,6%), herbata oraz kakao i czekolada w proszku (po 0,1%). Obniżyły się ceny soków owocowych i warzywnych (o 0,6%), a także wód mineralnych lub źródlanych (o 0,5%). Wyroby tytoniowe podrożały o 0,7% więcej a za napoje alkoholowe potaniały o 0,1%.
W marcu br. ceny odzieży i obuwia były wyższe w porównaniu z lutym odpowiednio o 1,0% i 0,6%.
Ceny towarów i usług związanych z mieszkaniem utrzymały się na poziomie notowanym w lutym br. W marcu br. wzrosły opłaty związane ze zdrowiem (o 0,1%).
Wzrosły ceny w zakresie transportu (o 1,9%), głównie w wyniku podwyżek cen paliw do prywatnych środków transportu. Olej napędowy podrożał o 4,7%, benzyna – o 4,6%, natomiast potaniał gaz ciekły – o 4,4%. Mniej niż w lutym płacono natomiast za samochody osobowe (o 1,1%) i usługi transportowe (o 0,3%). Opłaty związane z łącznością wzrosły w marcu br. o 0,2%. Odnotowano wzrost cen usług telekomunikacyjnych (o 0,3%). Ceny sprzętu telekomunikacyjnego spadły o 1,8%.
Ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą w marcu br. obniżyły się przeciętnie o 0,2%.
Ceny w restauracjach i hotelach były wyższe niż w lutym br. o 0,2%. W marcu br. mniej niż w poprzednim miesiącu płacono za usługi finansowe świadczone przez banki i inne instytucje (o 7,3%).
W porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, poziom cen towarów i usług konsumpcyjnych był w marcu br. niższy o 1,5%. Największy wpływ na ukształtowanie się CPI na tym poziomie miały obniżki opłat związanych z transportem (o 9,9%), niższe ceny żywności i napojów bezalkoholowych (o 3,5%) oraz odzieży i obuwia (o 5,3%). Wzrosły ceny związane z mieszkaniem (o 0,5%), łącznością (o 2,1%), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 1,4%), a także towarów i usług w zakresie rekreacji i kultury (o 1,2%).