Inwestycje w samochody klasyczne

Inwestycje w samochody klasyczne należą do najbardziej prestiżowych i nobilitujących. Mogą one przynieść również duże zyski.

Co to jest klasyczny samochód?

Kryzysy i spadek zaufania do inwestycji w akcje i fundusze spowodowały, że inwestorzy zaczęli poszukiwać alternatywnych form inwestowania. Złota, diamenty, obrazy i dzieła sztuki czy kolekcja szlachetnych trunków stanowią alternatywne formy inwestowania. Do ekskluzywnych i nobilitujących aktywów pozwalających lokować kapitał można zaliczyć również najbardziej atrakcyjne samochody klasyczne i zabytkowe.
Za samochód klasyczny można uznać taki, który ma co najmniej 30 lat. Wytrawni koneserzy aut przywiązują się do nich na całe życie, nie zastanawiając się nad ich wartością rynkową, a ta może być bardzo wysoka. Traktują oni auto jako przedmiot kolekcjonerski.
Inwestycje w samochody klasyczne mają już ugruntowane miejsce na rynkach zagranicznych, gdzie prym wiodą Stany Zjednoczone oraz Wielka Brytania. W ostatnich latach przybywa pasjonatów dawnej motoryzacji również w Polsce.
Na ceny takich aktywów mają wpływ czynniki inne niż te, od których zależą kursy akcji. Zatem kapryśna koniunktura na rynkach kapitałowych nie w pełni przekłada się na wartość takich inwestycji alternatywnych. Przeznaczenie części kapitału na zakup zabytkowego auta stanowi formę dywersyfikacji portfela inwestycyjnego, co zmniejsza jego wrażliwość na zmiany koniunktury na rynku akcji.
Inwestowanie w zabytkowe samochody może być nie tylko dochodowe, lecz również przynosić sporo satysfakcji i radości. W przeciwieństwie do instrumentów finansowych, kolekcjoner jest w posiadaniu przedmiotu inwestycji w formie fizycznej – może nim jeździć oraz cieszyć oko. Kiedy wzrasta inflacja takie aktywa zyskują na wartości, zatem mogą stanowić zabezpieczenie przed spadkiem siły nabywczej pieniądza w wyniku inflacji.
Wartość światowego rynku samochodów klasycznych wzrasta z każdym rokiem i choć trudno ją dokładnie oszacować, to mówi się o setkach milionów euro. Praktycznie każdy samochód może stać się przedmiotem zainteresowania koneserów, lecz największą uwagę przykuwają takie marki, jak: Ferrari, Aston Martin, Bentley, BMW, Bugatti, Ford, Jaguar, Maybach, Mercedes, Rolls-Royce czy Porsche. Wśród samochodów klasycznych w Polsce coraz większym zainteresowaniem cieszą się również relikty z epoki komunizmu, np. Warszawy, Trabanty, Wołgi, które mogą dać przyzwoity zwrot z inwestycji.

Zyskowna inwestycja w klasyk

Generalnie ceny nowych samochodów spadają z upływem czasu i po 15-20 latach można uznać pojazd za całkowicie zamortyzowany. Jednak po 30 latach od dnia produkcji, auto staje się zabytkowe i klasyczne.
Inwestowanie w unikatowe samochody może przynieść zyski z dwóch źródeł. Pierwsze stanowi zysk kapitałowy wynikający ze wzrostu wartości pojazdu. Zależy on od wielu czynników, m.in. marki, wieku, stanu technicznego, unikalności danego egzemplarza, sytuacji ekonomicznej na świecie czy popytu na dany oldtimer. Wartość zabytkowego auta może być wyższa, gdy użytkowała go znana osobistość, np.: artysta, papież czy głowa państwa. Biorąc pod uwagę zwiększanie się liczby zamożnych ludzi na świecie i ogólny wzrost bogactwa, należy spodziewać się dalszego wzrostu popytu z ich strony na samochody z przeszłości, które zajmują coraz częściej poczesne miejsce w ich upodobaniach. Zakup zabytkowego auta dla miliardera nie jest znaczącym wydatkiem. Dla takiej osoby inwestowanie w auta to również sposób na wzmocnienie prestiżu i promocji. Na rynku samochodów zabytkowych działają również prawa popytu i podaży, a ta jest ograniczona do tego, co już wyprodukowano. Ze względu na to, że pojazdów z przeszłości nie będzie przybywać, potencjał wzrostu ich cen jest bardzo duży. 

Drugim sposobem zarabiania na samochodach klasycznych jest ich wynajem, np. do ślubu, na przejażdżkę turystyczną, pokaz, do filmu lub udział w wydarzeniu artystycznym. Samochód, który zarabia w ten sposób w dalszym ciągu przedstawia wartość i może być zawsze zbyty.

Kto może inwestować w samochody klasyczne?

Inwestycja w zabytkowe auto wiąże się z dużym wydatkiem. Nie każdy może pozwolić sobie na inwestowanie w klasyczne pojazdy wyceniane na kilkaset tysięcy złotych. Jednak na aukcjach lub w wyspecjalizowanych salonach samochodowych można znaleźć samochody na każdą kieszeń. 
W aukcji można uczestniczyć bezpośrednio, biorąc osobiście w niej udział, lecz niektóre domy aukcyjne dają również możliwość składania ofert kupna poprzez telefon lub internet. Najprościej jednak pozyskać stary samochód w celach inwestycyjnych kupując go bezpośrednio od właściciela, wystarczy tylko rozejrzeć się w swoim otoczeniu lub przejrzeć ogłoszenia w specjalistycznej prasie lub internecie. Dobrą inwestycją mogą być samochody wyeksploatowane, które można kupić tanio i odrestaurować, korzystając z części, które są jeszcze dostępne na rynku.  Doprowadzając do świetności stare samochody można uczynić z takiej działalności opłacalny biznes. 

Ile jest wart zabytkowy samochód?

Analogicznie, jak każde inne dobro, samochód jest tyle wart, ile ktoś jest skłonny za niego zapłacić. Ceny klasycznych aut rosną i w niewielkim stopniu zależą od sytuacji na rynkach finansowych. Szczególnie mało wrażliwe na dekoniunkturę są samochody o niewielkiej wartości. Samochody bardzo drogie należą do dóbr luksusowych, zatem w trudnych czasach, inwestowanie w klasyczne samochody o dużej wartości spada. 

Amerykańska firma ubezpieczeniowa Hagerty bada rynek klasycznych samochodów i publikuje indeksy wiodących marek (ang. Hagerty Collector Car Indexes).

Hagerty's Ferrari Index: Na topie samochodów klasycznych jest marka Ferrari, które to samochody biją rekordy cenowe, gwarantując wysoki zwrot z inwestycji. Od 2006 roku indeks cen Ferrari wzrósł o 560%. Te luksusowe samochody są należą do najdroższych - rekordową cenę 17,5 dolarów zażądano za model 250 LM.

Hagerty's German Index: O 340% w ciągu ostatnich 17 lat wzrósł indeks samochodów niemieckich, wśród których znajdują się takie marki jak Mercedes-Benz, Porsche 911 turbo, BMW czy Volkswagen. Warto zwrócić uwagę na samochody produkowane w latach 1954-1964 Mercedes-Benz 300SL. Najwyższa cena za ten model wyniosła 6,85 mln dolarów. 

Hagerty's Blue Chips Index: Ceny samochodów zakwalifikowanych do grupy "Blue Chips" wzrosły w analizowanym okresie średnio o 330%. W tej grupie znajdują się m.in. takie maki jak Shelby GT350, Chevrolet Corvette, Lamborghini Miura SV, Aston Martin DB5 i Corvette 427/435, Ferrari 275 GTB/4, Bugatti EB110 czy Alfa Romeo. 

Hagerty's Affordable Classics Index: Popularne klasyki podrożały od 2006 roku o 120%. Do tej grupy aut zabytkowych należą m.in. Triumph TR6, Volkswagen Beetle oraz Karmann Ghia.

Hagerty's American Muscle Index: O około 100% podrożały amerykańskie SUVy. Zalicza się do nich Shelby GT350 , Oldsmobile 4-4-2 W-30, LS6 Chevelles, Boss 429 Mustang, Chevy Impala SS 409. 

Hagerty's British Index: O 60% wzrósł indeks brytyjskich samochodów, w którym znajdują się takie marki jak Triumph's TR6 and TR3A, Austin-Healey 3000 Mk III and Jaguar XK120.

Hagerty's 1950s American Index: Indeks cen tych aut wzrósł o 23% od 2010 roku. W grupie amerykańskich aut klasycznych z lat 50-tych znajdują się Cadillac Eldorado Brougham i 1959 Eldorado Biarritz, Buick Skylark, Chrysler 300C czy Packard Caribbean. 

Czy warto inwestować w samochody zabytkowe?

Nie należy przy tym zapominać, że rynek ten jest jednak stosunkowo mało płynny, zatem inwestycje w klasyczne samochody są odpowiednie tylko dla osób, które są w stanie zamrozić kapitał na dłuższy okres. W kalkulacji stopy zwrotu należy uwzględnić inflację, ubezpieczenie, garażowanie, remonty, konserwację a także utracone korzyści, jakie mógłby przynieść kapitał, gdyby był zainwestowany w inne aktywa, np. obligacje skarbowe.
Zabytkowe samochody to niczym dzieła sztuki, każdy ma swoją historię a ludzie. Widać w nich geniusz ludzki, bowiem udział człowieka ich wytwarzaniu był znacznie wyższy niż obecnie. Współczesny przemysł motoryzacyjny produkuje duże serie jednakowych samochodów na linii montażowej. Zatem inwestycja w samochody klasyczne może przynieść wiele korzyści finansowych ale wymaga należytej dbałości, specjalistycznej wiedzy oraz serca, bo tylko wtedy można odnieść sukces finansowy oraz satysfakcję.