BLIK bije kolejne rekordy

Clearcom włącz . Opublikowano w Rynek finansowy

Liczba transakcji w Black Friday powyżej 5 mln. Podczas 4 dni obejmujących dwa marketingowe wydarzenia – Black Friday i Cyber Monday użytkownicy wykonali BLIKIEM blisko 15 mln transakcji o wartości ponad 2 mld zł.

Najistotniejszą część stanowiły zakupy w internecie – 11 mln transakcji, o wartości 1,6 mld zł. Najwięcej transakcji wykonano w Czarny Piątek, 25 listopada 2022.
Podczas tegorocznego Black Friday padł rekord transakcji BLIKIEM zrealizowanych jednego dnia – było ich prawie 4,3 mln, a łącznie z transakcjami P2P – aż 5,3 mln. To najlepszy dzień w historii BLIKA.

Internetowy BLIK Friday i Cyber Monday
25 listopada br. użytkownicy wykonali w sieci zakupy ponad 3,1 mln razy, za kwotę 497 mln zł (rok wcześniej było to 2,5 mln transakcji na kwotę 404 mln zł). Kolejne dwa dni były również zakupowo intensywne – w sobotę odnotowano 2,3 mln transakcji, a w niedzielę aż 2,8mln. Poniedziałek – czyli Cyber Monday, było ich prawie 2,9 mln.
– Z roku na rok widzimy coraz większą popularność „black” wyprzedaży. Jednym z czynników wpływających na ten trend jest niewątpliwie sytuacja makroekonomiczna i potrzeba Polaków do szukania oszczędności oraz korzystnych ofert. W ciągu 4 dni użytkownicy BLIKA wydali prawie 400 mln zł więcej niż w ubiegłym, a sam Black Friday okazał się rekordowym dniem pod względem liczby transakcji. Dużym zainteresowaniem e-kupujących cieszył się w tym roku także Cyber Monday. Liczba operacji w sieci tego dnia wzrosła o 0,6 mln wobec 2021 roku. Bez wątpienia atrakcyjne ceny zachęcają wiele osób do zakupów – mówi Monika Król, wiceprezes zarządu Polskiego Standardu Płatności, operatora płatności mobilnych BLIK.

Siła Mundialu w zakładach bukmacherskich i grach
Analiza danych transakcyjnych BLIKA pokazuje, że w ciągu tych 4 dni mogliśmy zaobserwować sporą zmienność w poszczególnych kategoriach zakupów internetowych w stosunku do ubiegłego roku. Między 25 a 28 listopada najbardziej wzrosła aktywność użytkowników BLIKA na stronach z zakładami bukmacherskimi – aż o 87 proc. Choć nie jest to kategoria jednoznacznie kojarząca się z Black Week, to pokazuje ogromną siłę trwającego mundialu i meczu z udziałem polskiej reprezentacji.
Największy ruch transakcyjny mogliśmy zaobserwować na platformach typu marketplace. To największa kategoria w polskim e-commerce. Wielu merchantów oferowało szeroki wybór produktów, które użytkownicy mogli zakupić korzystając z bardzo atrakcyjnych rabatów. W analizowanym okresie marketpalace urósł aż o 16 proc. w porównaniu do ubiegłego roku.
W ramach tegorocznego Black Friday użytkownicy BLIKA równie chętnie płacili za gry. Porównując rok do roku liczba transakcji w tej kategorii urosła o blisko 29 proc., a średni koszyk zakupowy osiągnął wynik 51,76 zł.
– W tym roku dużym zainteresowaniem kupujących w internecie cieszyły się również zakupy w sklepach z modą i asortymentem do domu. W ciągu czterech dni Polacy zrealizowali w tego typu serwisach o 22 proc. więcej transakcji niż rok wcześniej. Co ciekawe, średnia wartość koszyka na platformach z odzieżą i dodatkami wyniosła 241,29 zł, czyli o 7 proc. więcej niż rok temu. W przypadku artykułów domowych było to 423,20 zł – podsumowuje Magdalena Kubisa, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w BLIK

Tradycyjny handel z największym wzrostem rok do roku
W czasie czterech dni od piątku do poniedziałku użytkownicy chętnie wykorzystywali BLIKA także do płatności w stacjonarnych sklepach. W tym czasie odnotowano blisko 2,7 mln transakcji – rok temu było to niecałe 1,3 mln. Wartość zakupów wyniosła 156 mln wobec 77 mln zł w 2021 roku. Znaczny wpływ na uzyskany w tym kanale wynik miało stale zwiększające się zainteresowanie płatnościami zbliżeniowymi.
Z kwartału na kwartał sukcesywnie rośnie też liczba osób, które chętnie na co dzień korzystają z BLIKA. Na koniec września aktywnie korzystało z niego 12 mln osób. Łączna wartość zrealizowanych transakcji w pierwszych trzech kwartałach 2022 roku przekroczyła 98 mld zł.

BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Możliwość skorzystania z BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie praktycznie każdy z klientów krajowych instytucji płatniczych oferujących aplikację mobilną. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). PSP stale rozwija możliwości BLIKA tak, aby system był jak najbardziej funkcjonalny dla jego użytkowników. Udziałowcami spółki PSP są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard.

Powiązane artykuły