Wzrost optymizmu wśród Polaków

Ipsos włącz . Opublikowano w Makroekonomia

Majowy Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) Ipsos zanotował kolejny wzrost. Poprzednio Wskaźnik ten był tak wysoko w czerwcu 2012 roku.


Wartość Wskaźnika Optymizmu Konsumentów odnotowana przez firmę Ipsos w maju br. plasuje się na wyższym poziomie niż w maju roku ubiegłego (82,66 pkt obecnie – 79.01 pkt w maju 2012). Poprawa Wskaźnika Optymizmu Konsumentów Ipsos idzie w parze z lepszą oceną koniunktury w przemyśle badaną przez GUS. W maju poprawie uległy wszystkie składowe Wskaźnika Optymizmu Konsumentów.
Ocena Klimatu Gospodarczego w stosunku do poprzedniego miesiąca poprawiła się aż o 8,79 pkt (uzyskując wynik 68,57 pkt).
Wskaźnik Bieżący, odnoszący się zarówno do oceny obecnej sytuacji krajowej gospodarki, jak i sytuacji materialnej gospodarstw domowych wzrósł o 7,94 pkt (osiągając poziom 71 pkt).
Mniej Polaków twierdzi, że sprawy Polski zmierzają w złym kierunku: w kwietniu takie obawy sygnalizowało 72 proc. respondentów, natomiast w maju – 66 proc. Z kolei więcej nas uważa, że sprawy naszego kraju idą w dobrą stronę (w kwietniu takie opinie wyrażało 19 proc. z nas, a obecnie 26 proc.).
Zmniejszył się odsetek Polaków uważających, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy bezrobocie będzie rosło. W kwietniu tego zdania było 53 proc. osób, podczas gdy w maju 45 proc.
Pewnej poprawie uległ wymiar Skłonności do Zakupów, uzyskując wynik 92,06 pkt (różnica w porównaniu do zeszłego miesiąca wyniosła 3,04 pkt). Wzrósł też nieco odsetek osób twierdzących, że w obecnej sytuacji warto odkładać pieniądze – w kwietniu br. taką opinię wyrażało 60 proc. respondentów, podczas gdy w maju już 63 proc.
Wskaźnik Oczekiwań względem przyszłości, w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrósł o prawie 7 pkt. (osiągając poziom 90.52 pkt).
Nieco więcej z nas przewiduje poprawę sytuacji materialnej własnego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy. W kwietniu poprawę deklarowało się 15 proc. Polaków, podczas gdy w maju 18 proc.

 

 

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów Ipsos może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 19 – 23 maja 2013 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1007 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Ipsos w Polsce jest częścią międzynarodowej grupy badawczej obecnej w 84 krajach świata. Firma specjalizuje się w badaniach marketingowych, reklamy, satysfakcji i lojalności klientów oraz w badaniach opinii.
Więcej na stronie www.ipsos.pl, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., 22 448 77 00, 502 437 136.